blockquote:hover { background:url(http://mycutegraphics.com/backgrounds/flower/flowerbg119.gif)repeat left bottom ; border: 2px dashed #000000; }
thanks sudi singgah blog ni. jom exchange link. kau jenguk aku, nanti aku jenguk kau balik. =)

Jom Exchange Link

May 18, 2011

For Awien's Precious Readers.

Peace be upon you, readers.

For those who already knew about the news, thanks for the wishes.
And for those who aren't clear, this is about my late sis. Yes, LATE sis, Azureen or Awien.
Awien; Seorang yang sangat kuat semangatnya melawan panyakit. Tak pernah sesekali dia menyalahkan takdir yang telah ditentukan ke atasnya.

Adik saya Awien telah kembali ke rahmatullah pada 18/5/2011 jam 1.00 tgh hari. Alhamdulillah, jenazah telah selamat dikebumikan selepas asar, semalam. Hanya saya, mak dan ayah saja yang bersama arwah di saat nafasnya yang terakhir. Dan hingga arwah dikebumikan hanya saya dan Sarah saja yang ada manakala adik beradik yang lain (Opi, Mida dan Ika) tak sempat untuk pulang ke rumah. Mida dan Ika sampai waktu Maghrib. Opi sampai pukul 1 pagi dari JB.

You don't know what it's like to see the sakratul maut, the greatest pain of all before you. Dan korang juga tak tahu bagaimana luluhnya rasa hati saya ketika membisikkan kalimah 'Lailahaillallah' di telinga arwah sementara menunggu emak dan ayah rushing back home from school dengan air mata yang tak henti-henti mengalir. I knew I cannot do anything at that time. Just hoping that mom and dad can be home as soon as possible.

Actually, arwah masih lagi sedar pada pukul 8.30 pagi. Dia meminta supaya didudukkan dan oleh kerana dia tak boleh duduk dengan sendiri maka saya memangku arwah di dada saya. Nafasnya seperti orang yang sangat penat. Memang begitu kebiasaannya. Saya bertanya sama ada dia haus atau lapar. Cuma dijawab dengan gelengan kepala yang lemah. Hanya mengangguk bila ditanya sama ada mahu baring semula.

Pada pukul 11 pagi, saya pelik kenapa dia tak menukar posisi baring walaupun sedikit. So I checked on her. Panggil nama dia berulangkali tapi takde respon. I called my mom. Pada masa emak saya sampai di rumah, nafas Awien teramat penat dan kadang-kadang seperti putus-putus. Awien dah nazak!

Dalam keadaan kelam kabut, mak suruh saya menelefon ayah supaya balik. Entah kenapa kami berdua rasa macam lama sangat untuk ayah sampai ke rumah. Akhirnya ayah sampai juga. Itupun ayah tak ambil u-turn di Gelung Pepuyu. Hanya meninggalkan keretanya di depan balai polis dan berlari pulang.

Bacaan Surah Yaasin saya sudah masuk yang ketiga kali. Ayah pula gantikan mak membisikkan syahadah di telinga Awien dan mak mula membaca Yaasin. Elok sahaja mak menyudahkan ayat ke 83 iaitu ayat terakhir, Awien menghembuskan nafasnya yang penghabisan.

Hari ini, kami nak sort out barang-barang arwah. Mak tak sanggup tengok. Luluh hati katanya. Sedang dia mengemas tadi, air matanya tumpah lagi. She's trying her best not to cry. Me as well but I can't. Untuk seseorang yang menjaga arwah, membawa dan meneman dia selama berjam-jam di hospital, tidur sekatil, memandikan dia, memakaikan pakaian dia, it takes time to get back my strength. And I know it's gonna take a very very long time because each time I breathe, saya akan terbayang cara dan terdengar bunyi dia bernafas juga.

She was a very good daughter and sister. And I'm sure she was a very good friend of yours.

So, in this last entry of this blog, I wanna bid these people a gazillion thanks :

1 - Awien's friends. Jika korang teringatkan dia, jangan lupa sedekahkan Al-Fatihah dan sekiranya arwah ada buat silap minta dimaafkan.

2 - Doctors and nurses; Peads-Onco Hospital Ipoh. You took care of my sister for almost 8 years and let us borrowed the usefull wheelchair. Hanya Tuhan yang bisa membalas budi kalian.

3 - NGO. Tiap-tiap tahun mesti akan ada children's wish. So Awien akan dapat hadiah and the newest one is this lappy that I'm currently using. Thank you Mr. Alan Yip for your company's generosity.

4 - Family. You've been the strength to us and to my late sis. Tidak jemu-jemu bertanyakan dan mendoakan keadaan arwah semasa hidupnya.

5 - Teachers. Saya harap agar semua cikgu/pensyarah halalkan ilmu yang telah diberikan. Cikgu-cikgu yang datang ziarah semalam dan ada di antara mereka yang cari orang untuk memandikan jenazah, meminjamkan tikar, menukar wang seringgit-seringgit, boleh kata dari A hingga Z. Dan pada ketika saya menaip ini, ada lagi cikgu-cikgu yang ziarah. Terima kasih sangat-sangat. May Allah bless you.

Kalau saya terlupa mention sesetengah pihak, saya minta maaf.

So this is it. The very last entry. Blog ini akan saya biarkan sebagai kenangan kepada followers dan kawan-kawan Awien. Facebook arwah akan saya terminate akaunnya dalam sehari dua ini, Insyaallah.



Awien sayang, Awien pergi dulu, nanti akak nyusul. Kita jumpa 'di sana' ye dik..

Wasalam.

- The Eldest Sister (Hajar M.)








4 comments:

Nur said...

Salam Takziah .Semoga rohnya dicucuri rahmat :(

aisyahrk said...

Allah loves her more.. semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnye..

wAwA said...

innalilla..semoga rohnya tenang di sana.:'(

chegu abbas said...

semoga awak banyak bersabar....awak seorang kakak yang bagus...insyallah mudah-mudahan allah akan menempatkan roh adik awak di kalangan orang-orang yang beriman...al-fatihah saya sedekahkan walaupun saya x kenal kita seumat....amin....

 

Blog Template by Hajar Nur Azureen